Publikacja

Na Internet nigdy nie będzie za późno

11 kwietnia 2019
Na Internet nigdy nie będzie za późno

Sieć powoli przestaje być dla seniorów przestrzenią nie do zdobycia. Jeszcze jakiś czas temu powszechne było niemal całkowite wykluczenie ludzi starszych z życia online. Dziś coraz więcej osób w wieku 55+ uczy się korzystać z Internetu, czerpiąc z niego wiele korzyści i przyjemności. Badania potwierdzają, że seniorzy z roku na rok stale rosną w siłę w wirtualnym świecie. 

Wzrost zaangażowania osób starszych w wirtualne życie jest wolny, ale konsekwentny. Jeszcze w maju  2016, wg danych Gemius/Polskie Badanie Internetu odsetek starszych osób używających sieci wynosił 15,3% (3,9 mln osób spośród 25,2 mln ogółu przebadanych użytkowników Internetu w wieku 7-75 lat).  Natomiast na koniec 2018 roku, udział internautów 55+ jako odbiorców, wzrósł o 3,2 p.p. i wynosił 18,5% (5,2 mln spośród 28 mln użytkowników w przedziale wiekowym 7-75 lat). Seniorzy przestali być niedostrzegalną grupą – zarówno dla pozostałych osób korzystających z sieci, jak i dla marketerów. Ponad to, ludzie starsi coraz częściej są aktywni w kanałach, które kiedyś były dla nich całkowicie obce i niedostępne. Według badań CBOS już 39% użytkowników w wieku 55-64 lat korzystających z Internetu, posiada konto w social mediach. Rośnie również świadomość starszych użytkowników oraz ich znajomość narzędzi takich jak np. porównywarki cenowe – korzysta z nich o 200% odbiorców w wieku 55+ więcej niż w zeszłym roku.                                                                      

Seniorzy, jako klienci e-commerce       

Dzięki coraz większej wiedzy na temat sieci, starsze pokolenie w końcu zaczęło zdobywać pierwsze doświadczenia w korzystaniu z e-sklepów. Według danych raportu „E-commerce w Polsce 2018” przygotowanego przez ośrodek Gemius już 27% użytkowników w grupie wiekowej 55-64 lata dokonuje zakupów online. Co ciekawe procent ten jest wyższy u osób starszych mających ponad 65 lat i wynosi 29%. Seniorzy najczęściej w Internecie kupują odzież i dodatki, kosmetyki i perfumy oraz książki, płyty, filmy – czym zupełnie nie odbiegają od pozostałych użytkowników sieci.

Internet musi być przyjazny  

Marketerzy doskonale widzą potencjał w grupie osób starszych, które coraz mocniej uczestniczą w poszczególnych sferach życia online. Planując komunikację warto jednak pamiętać, że ich potrzeby, jako użytkowników, są zupełnie inne, niż te ludzi z młodszych pokoleń. Głównym wymogiem seniorów jest poczucie bezpieczeństwa w Internecie. Raport Gemiusa pokazuje, że dla osób 55+ czynnikami wpływającymi na autentyczność witryny są m.in. dokładne opisy towarów, łatwy interfejs czy wyszczególniony kontakt. Coraz więcej firm bierze to pod uwagę projektując i wdrażając rozwiązania UX. Wszystkie składowe poprawiają odbiór stron przez seniorów, sprawiają, że chętniej z nich korzystają, a co za tym idzie, częściej na nie wracają i polecają je innym. Ostatnie badania pokazują wyraźny wzrost aktywności w internecie użytkowników w wieku 55+. Z jednej strony trend ten pozwala nam dotrzeć tą drogą do coraz większej grupy odbiorców, z drugiej wymaga również dopasowania do nich komunikacji - mówi Michał Bonecki, Consumer Marketing Manager w Perfetti Van Melle Polska.


Do pobrania

Zdjęcie 1.jpg

Zdjęcie 1.jpg

Rozmiar: 8,4 MB, .jpg Zapisz plik »
PVM_logotyp.png

PVM_logotyp.png

Rozmiar: 57,5 kB, .png Zapisz plik »