Mama w sklepie: słucha dziecka i lubi sprawdzoną ofertę

Matki pozwalają swoim pociechom samodzielnie wybierać ulubione przekąski. Chętniej sięgają po marki, które już znają i nie są otwarte na eksperymenty. Kupując dziecku słodycze, najczęściej chcą sprawić mu radość i okazać miłość.

Każdy rodzic niejednokrotnie spotkał się z sytuacją, kiedy podczas zakupów dziecko poprosiło o coś słodkiego. Najczęściej ulegamy naszym pociechom, chcąc w ten sposób ofiarować im coś wyjątkowego i okazać miłość. Szczególnie podatne na podobne prośby są mamy. Nie tylko pod ich wpływem sięgają po przekąskę z półki, ale także wybierają dokładnie ten produkt, o który prosi syn lub córka. Potwierdzają to badania przeprowadzone przez IPSOS Marketing na grupie kobiet mających dzieci w wieku od 4 do 9 lat. Jesteśmy skłonni do słuchania dzieci, zwłaszcza gdy cena produktu nie przekracza przedziału 1-1,50 zł. - To na tyle nieuciążliwa kwota, że jesteśmy w stanie przeznaczyć ją na niewielką zachciankę, nawet jeśli wcześniej nie było jej w naszych planach. Nie odczuwamy tego bowiem boleśnie w naszych portfelach – mówi Stephane Tikhomiroff, dyrektor generalny Perfetti Van Melle.

Mamy nie lubią niespodzianek

Zgodnie z badaniem IPSOS Marketing kobiety konsultują też ze swoimi małymi doradcami wybór słodyczy dla pozostałych domowników. Są przy tym jednak nieco konserwatywne. Chętniej sięgają po znany już sobie asortyment, ponieważ miały okazję go przetestować i są pewne, że niczym ich nie zaskoczy. Jest to też sposób na radzenie sobie z bardzo szeroką ofertą rynkową i szybsze podjęcie decyzji. Jeśli już mamy zdecydują się spróbować jakiejś nowości, są to warianty marki, którą już znają. Ewentualnie czasem decydują się na zakup łakoci, o których słyszały dzięki reklamie.

Spora część matek stara się nie kupować pierwszego lepszego leżącego na półce produktu. Wybór słodyczy dla pociech bywa często przemyślany. Istnieją trzy kluczowe potrzeby występujące u większości mam: dostarczanie radości i nagradzanie dziecka oraz podawanie mu zdrowego produktu. Dlatego matki często starają się wybrać słodkości cechujące się dobrym owocowym smakiem i pochodzące od wiarygodnej marki. Jednym z częściej wybieranych przez mamy wariantów słodyczy są lizaki. Rodzice czują wtedy, że kupując je umożliwiają okazanie dziecku jego wyjątkowości oraz pomagają rozwijać maluchy poprzez odkrywanie nowych smaków.

Kobieta z dzieckiem – świadoma konsumentka

Jakie jeszcze produkty kupują matki swoim pociechom? Według IPSOS Marketing w przypadku, gdy w sklepie nie ma ulubionego lizaka, sięgają po żelki, które utożsamiają ze zdrowym produktem (36 proc.), cukierki do żucia (19 proc.), a dopiero potem wśród ich preferencji są batony (16 proc.) i czekolada (15 proc.).

Co ciekawe, inna motywacja przy wyborze słodyczy jest ważna dla matek, a inna dla ojców. Kobiety są bardziej zorientowane na dokonywanie zdrowych i wyjątkowych wyborów, podczas gdy tatusiowie są skupieni raczej na nagradzaniu i wywieraniu wpływu na zachowania dzieci.

- Mamy to szczególna grupa konsumentek. Podejmując decyzje zakupowe kierują się przede wszystkim dobrem dzieci i rodziny, swoje preferencje stawiając na dalszym planie. Są też bardzo świadome w wyborach. Dbają o optymalizację wydatków i rzadko dają się namówić na większe spontaniczne wydatki. Chętnie sięgają też po produkty, które same darzą sentymentem i kojarzą z dzieciństwem. Przygotowując ofertę słodyczy w naszej firmie uwzględniamy potrzeby matek dbających o zdrowie swoich pociech, dlatego w naszym asortymencie znajdują się chociażby bezcukrowe gumy balonowe Chupa Chups czy cukierki Fruittella z obniżoną zawartością cukru  – podsumowuje Stephane Tikhomiroff.


Załączniki

Kontakt dla mediów

Współwłaścicielka i Wiceprezes Zarządu Synertime. Do firmy dołączyła w 2013 roku. Nadzoruje pracę całego zespołu i dba o najwyższą jakość obsługi Klientów Agencji. Odpowiada również za komunikację zewnętrzną Synertime. Ponadto zajmuje się planowaniem i wdrażaniem całościowych strategii komunikacji PR dla projektów z zakresów brand PR, CSR, corporate PR, crisis management oraz expert positioning. Jej specjalnością jest branża żywności i żywienia oraz healthcare. Z sukcesami prowadziła również projekty z branży turystycznej. Na swoim koncie ma kilkadziesiąt realizacji tak dla marek polskich, jak i międzynarodowych, a także instytucji rządowych – m.in. Nestlé Polska (program CSR i employerbrandingowy – wyróżniony w konkursie Złote Spinacze w 2014 r.), GACA SYSTEM (Złoty Spinacz w 2015 r.), Ministerstwo Finansów, Biuro Radcy ds. Kultury i Informacji Ambasady Turcji w Polsce, Grupa TenderHut, Budimex czy program „Żyj Smacznie i Zdrowo” (największy projekt edukacyjny dla gimnazjalistów o zdrowym odżywianiu w Polsce). Żaneta jest absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie uzyskała tytuł krytyka przekazów medialnych. Od kilku lat wykłada na Collegium Civitas – przedmiot public relations i CSR.
Bio